Otomobillerin fiyat değişimleri

3 Kasım 2023 Cuma günü yıllık enflasyon % 61,36 olarak açıklandı. Biz de otomobillerin fiyatlarının ne kadar arttığını araştırdık. İlginç bir şekilde premium markalardaki artış oranı açıklanan enflasyona yakın çıkarken, orta sınıf modellerdeki fiyatların enflasyondan fazla arttığını gördük. ÖTV vergi dilimi değişen Hyundai i10 modelindeki artış ise % 139 oranına kadar çıkıyor.

   Otomotiv sektörü bu yılı rekorla kapatmaya hazırlanıyor. Bu yüzden Ekim ayından itibaren başlayan ve Kasım ayında hızlanan bir kampanya dönemine girmiş bulunuyoruz. Son 2 yıldır yapılmayan bu indirimlerin tekrar başlaması tüketiciler açısından sevindirici oldu. Ayrıca otomobil-lerin de “bulunabilir” olması bir başka olumlu gelişme alıcılar için. Ancak şunun altını tekrar çizmek gerekiyor ki; İnsanlar doların yükseleceğini düşündüklerinden dolayı hala yatırım amaçlı araç almaya yöneliyorlar.(Buradaki en önemli engel ise kredi faizlerinin yüksek oluşu.)

Yani sıfır otomobil piyasasında durgunluk var, bu yüzden kampanya furyası var diye satışlar "azalmış" değil, çünkü talep de de pek azalma yok. Sadece işler “sıra” beklemeden gerçekleşiyor. Fakat aynı hava 2. el otomobil piyasasında da var diyemiyoruz. Sıfır otomobil almak daha cazip olduğundan ve 2. el fiyatları insanlar düşürmek isteme-diklerinden dolayı piyasa durgun!

Enflasyondan fazla artış

24 Kasım 2022 tarihinde ÖTV oranları güncellenmişti. Yani üzerinden yaklaşık 1 yıl geçti. Biz de hem bundan dolayı hem de “Kampanya yapılmasına rağmen fiyatlar acaba ne kadar düşüyor?” düşüncesiyle bir araştırma yaptık. İlk dikkatimizi çeken; ÖTV oranları artan modellerin fiyatlarının “mecburen” daha fazla yükseldiğini gözlemlemek oldu. Burada en bariz örnek olarak Hyundai i10'u verebiliriz. (Belki de bu yüzden i10'un satışları düşük gidiyor!)

Kasım 2022'de Hyundai i10 modeli % 45'lik vergi dilimindeydi ve o zamanki fiyatı ise 283.000 TL idi. Sonra artan fiyatlarla birlikte i10 % 80'lik ÖTV dilimine girdi. Dolayısıyla fiyatı da 675.000 TL seviyesine çıktı. Bu artıştaki  % 35'lik kısım ÖTV’den kaynakla-nıyor. % 2 de KDV oranı artmıştı hatırlarsanız. Yani Hyundai mar-kası i10 modeline çok fazla zam yapmış gibi algılanmasın. Normal zammın üzerine bu ÖTV gelince fiyat % 139 yükselmiş oldu.

Bu yüzden yerli satışı düşüyor

Aynı durum Fiat Egea modeli için de geçerli. ÖTV güncellendikten sonra Kasım 2022 tarihinde Fiat Egea Sedan 1.4 Fire 95 HP Easy modeli % 50'lik vergi dilimine girdiğinden fiyatı 335.000 TL seviyesine gerilemişti. Ancak günümüzde o da % 80'lik dilime girdiğinden dolayı fiyatı 777.000 TL oldu ve artış oranı olarak % 132'yi gördük. Bu şekilde baktığımız zaman şunu görüyoruz ki; ÖTV matrahlarının güncellenmemesi en çok yerli sektörü olumsuz etkiliyor.

Genel olarak baktığımız zaman premium markalar da dahil olmak üzere otomobil fiyatları ensflasyonun biraz üzerinde artmış görünüyor. Fahiş artışlar daha çok ÖTV diliminin değişmesinden kaynaklanıyor. Ancak örneğin Toyota modellerinin ÖTV dilimi değişmemesine rağmen fiyat artışlarının % 75-91 seviyelerinde olması da gözlerden kaçmıyor. Şimdi gözler ÖTV oranlarının güncellenmesinde. O zaman ne olur? Bu da bir sonraki haberimizde!


Haber tarihi: 04 / 11 / 2023






Önceki: Yeni Toyota C-HR fiyatı
Sonraki: İşte yeni Skoda Superb