Tesla’nın son hamlesinden sonra elektrikli otomobil piyasasında kartlar yeniden dağıtılıyor ve oyun yeniden başlıyor. Şimdi bütün firmalar bu hafta sonunu “brain storming” ile geçirecekler. Özellikle pazarlama departmanındaki çalışanların pazartesi günü toplantıya “bir” fikirle gelmeleri gerekiyor. Yoksa işleri biraz zor!
2023 yılında hız kazanan elektrikli otomobil satışları, 2024 yılına dünyada biraz sıkıntılı başladı. İlk çeyrekte Tesla’nın satışları düştü ve 2024'ün ilk çeyreğinde 386.810 adet satış gerçekleştirdi. Ancak; BYD’nin satışları daha fazla düştü ve 300.114 adet elektrikli araç sattı. Böylece BYD 2023 yılında ele geçirdiği elektrikli+Plug-in araç satış birinciliğini tekrar Tesla’ya iade etmiş oldu. Fakat Tesla’nın satışları 2023 son çeyreğe göre % 20 oranında düşüş gösterdi.
Peki ne oldu? Bu düşüş Tesla’nın 13.000 çalışanını işten çıkarma kararı almasına neden oldu. Bunda Türkiye’nin de payı var. Şöyle ki; Bir ara Türkiye’de ayda 5.000 adet Tesla satılmıştı. Almanya’daki fabrika ayın bir haftasını ülkemize ayırmak zorunda kalıyordu. Ancak fiyatlar füze gibi fırlayınca satışlar da çakıldı tabi. Ve sonuçta Tesla Türkiye’deki vergi sistemine uygun, motor gücü 159 kW olan Model Y’yi getirmek zorunda kaldı.
TOGG satışları nasıl etkilenecek?
Bunun 2 önemli sonucu olacak diye düşünüyoruz. İlki Tesla’nın bu hamlesi gözlerin tekrar elektrikli otomobillere çevrilmesine neden olacak. İkincisi ise diğer firmalar da fiyatlarında revize yapmak zorunda kalacaklar. Dolayısıyla elektrikli otomobil satışlarında tekrar bir ivmelenme meydana gelecek. Tabi Çinli otomobilleri bu kulvarın dışında tutuyoruz. Ellerinde stokları biten firmalar, mevzuattan dolayı yeni otomobil getiremeyecekler.
Peki TOGG bu durumdan nasıl etkilenecek? Hem direk hem de dolaylı yoldan olumsuz etkilenecek gibi duruyor. İnsanlar Tesla Model Y almaya yöneleceklerinden dolayı satışları düşebilir. Diğer firmalar da indirim yaparlarsa bu da TOGG’un satışlarını dolaylı yoldan yine negatif olarak etkileyecektir. Yani piyasayı heyecanlı günler bekliyor. Skywell ET5, BYD Atto 3, Renault Megane E-Tech ve Peugeot e-2008'in işi de zorlaştı.
Bir çeki demiri 576.000 TL olur mu?
Bu arada bu indirimli fiyatın lafta kalmaması lazım. 1.791.000 TL’lik fiyat açıklandı ancak araç tes-limindeki fiyat geçerli olacak. Yani Tesla’nın burada müşterilerini kızdırmayacak bir politika izlemesi gerekiyor. Haziran ayında teslimatlar başladığında araca % 40 ÖTV dilimine girecek şekilde zam yaparsa, aracın fiyatı 2.500.000 TL civarına fırlar. Bunu yapmayacağını düşünüyoruz ancak; Dolar’ın yükselebilir endişesi insanları biraz tedirgin etmiyor değil!
Bir de ilginç bir durumdan bahsedelim. Eğer Tesla Model Y 159 kW versiyonu internet sitesinden seçerken 20 inçlik jantları tercih ederseniz aracın fiyatı 1.876.142 TL oluyor. Bunun üzerine Çeki Demiri de isterseniz iş biraz çığırından çıkıyor ve Aracın fiyatı 2.452.934 TL’ye fırlıyor. Çünkü; Aracın vergisiz fiyatı 1.460.000 TL’ye çıkarak sınır olan 1.450.000 TL’yi geçiyor. Böylelikle % 10 ÖTV diliminden % 40 ÖTV dilimine geçiyor.
Haber tarihi: 21 / 04 / 2024