Şimdi bu adım yerli sanayiye destek mi olur, yoksa otomobil almaya köstek mi olur bir düşünmek lazım! Gümrük vergisini artırarak Çinli markaları Türkiye’de üretime zorlamak ne kadar başarılı olur? Çünkü Chery ve BYD Avrupa’da üretim yapmak için çalışmalara başladılar bile. Yani en geç bir yıl sonra oradan gümrük vergisiz otomobiller gelmeye başlayacak zaten!
Maçın en hızlı olduğu bir zamanda yenilen takım ya mola alır, ya da oyuncu değiştirerek (yavaş yavaş) tempoyu düşürür. Ve gerçekten yenen takımın bir anda konsantrasyonu zayıflar ve yenilen takım fark yemekten korunmuş olur. İşte son hamlemiz kısa vadede Çinli markaların temposunu biraz düşürebilir ancak; Avrupa’da üretilmeye başlanmasının ardından bu sefer piyasadaki konumlarını daha da güçlendirebilirler.
Trump ile gerginleşmemizden sonra (Meksika ve) Amerika’dan getirilen araçlara ilave % 50 Gümrük Vergisi konuldu ve toplam vergi % 60'a çıktı. Merkel’e kızdığımız için Mercedes-Benz C Serisi’nin üretildiği Güney Afrika’ya ilave % 10 vergi getirildi. Şimdi de cari açığımızı tabiri yerindeyse “patlatan” Çinli otomobillere % 40 vergi eklendi. Peki bu hamle cari açığı düşürürken yerli otomotiv sanayiinin gelişmesini sağlar mı?
YERLİ SANAYİYE KATKI SAĞLAR MI?
Şu anki mevcut yerli sanayiye pek katkısı olmaz. Çünkü zaten örneğin Chery Tiggo 8 Pro ya da BYD Seal U ayarında Türkiye’de üretilen bir SUV aracımız yok. Ancak Çinli markalar Türkiye’de üretim yapmaya başlarlarsa bir faydası olabilir. Fakat görünen o ki, hem Chery hem de BYD ilk önce Avrupa’da üretim gerçekleştirmeyi planlıyorlar. Masada her zaman Türkiye’nin olduğunu söyleseler de şimdilik ülkemizde üretim uzak bir ihtimal.
O zaman bu uygulamanın bize ne faydası olacak? Bize derken eğer devleti kastediyorsak cari açık azalacak. Ancak otomobil satışları da düşeceğinden ÖTV ve KDV de azalacak. Diğer taraftan ise bireysel olarak otomobillere bir tık daha pahalı bineceğiz. Çünkü zaten Çinli otomobillerin fiyatları otomatik olarak artacak. Bunu fırsat bilen özellikle Fransız markalar (Renault, Peugeot, Citroen) ve bir de Opel, araçlarının fiyatlarını artırma yoluna gidecekler.
TÜRKİYE'YE ÖZEL B SEDAN OTOMOBİL ÜRETİLMELİ!
Yani bu iş, ciddi anlamda Stellantis markalarının önünü açmış görünüyor. Zaten satışları çok iyi giden Peugeot, Citroen ve Opel’in artık Türkiye’de bir üretim planlamaları gerekir. Biz gerekir diyoruz ancak Stallantis tam tersini yapıyor. En son göz bebeğimiz Doblo’nun ipini çekti. Türkiye’deki üretimi sonlandırdı ve Peugeot Rifter kopyası yeni Doblo’nun üretimini Fas’a kaydır-dı. Aslında Türk makamlarının Stellantis’le bir görüşmesi lazım!
Yani Stellantis’i Türkiye’de üretim yapmaya ikna etmek gerekiyor. B segmenti sedan bir otomobil üretilebilir mesela. (C-Elysee’nin yeni versiyonu mesela.) B seg-mentindeki boşluktan yararlanan Honda City’nin satışları çok iyi gidiyor örneğin. Yani Türkiye’de sedan otomobillere hala ilgi var. Hyundai’nin B sedan kategorisinden çekilmesi çok şey kaybettirdi. Aynı şekilde Renault da B sedan segmentinde ciddi kayıp yaşadı. Taliant’la bu iş olmadı!
2. EL PİYASAYA NASIL OLUR?
İlk zamanlar insanların beklemeye geçeceğini düşünüyoruz. Tabi hemen fiyatı artırmak isteyenler de olacaktır. Ancak sıfır fiyatı yükseldi diye gidip de insanlar Chery Tiggo 8 Pro alacak değil. Bu noktada tüketiciler diğer alternatifleri düşünmeye başlayacaklardır. İşte bu arz-talep dengesine göre fiyatlar bir zemine oturur. Bu arada bu işten para kazanmak isteyen galericiler de olacaktır. Mümkün olduğu kadar sıfır Chery alıp 7 Temmuz’dan sonra daha yüksek fiyata satmak isteyeceklerdir. Burada da “6 ay, 6.000 km” kararı gündeme geliyor. Genel Güvenlik Yönetmeliği’nin yürürlüğe gireceği 7 Temmuz tarihinden sonra bunun kaldırılabileceğini söyleyenler var. Aksi takdirde galericinin aracı alıp 6 ay beklemesi düşünülemez!
NEDİR BU BYD’NİN BAŞINA GELENLER?
Tüm bu gelişmelerin ışığında Chery Türkiye, Haziran’da tarihinin en yüksek aylık satış adedine ulaşabilir. Ancak yılın son 6 ayı ise Chery, MG ve BYD’yi ciddi bir sınav bekliyor olacak. Bu arada Dolar da yükselirse işte o zaman çok büyük sıkıntılar olacaktır. BYD’ye ayrı bir parantez açmak gerekiyor: Tam elektrikli Atto 3 modelini piyasaya sunacakken elektrikli otomobillerle ilgili ilave gümrük vergisi ve 7 farklı bölgede 20 servis kuralı getirildi. Bu sefer ibreyi benzinli hibrit model Seal U DM-i modeline çevirdiler, şimdi de bu yeni ilave % 40 gümrük vergisi gündeme geldi. Yani kaçacak hiç bir yer kalmadı. Ya bu deve güdülecek, ya da bu deve güdülecek! Çünkü BYD markası ALJ Group ile birlikte Türkiye’ye ciddi yatırımlar gerçekleştirdi.
UZUN SÜRE SONRA CARİ AÇIK!
Türkiye uzun süre sonra geçen yıldan itibaren otomotivde de cari açık vermeye başladı. Bunda ithal edilen Çinli otomobiller kadar Türkiye’de üretimi sonlandırılan araçların da etkisi var. İşte “bizim olan” Fiat Doblo’nun tamamen “YOK” olmasının sonuçlarını da yaşıyoruz. Güncel Doblo, Peugeot Rifter kopyası olduğu için bize özel çıkarılan eski Fiat Doblo değil!
Haber tarihi: 11 / 06 / 2024