Plug-in Hybrid ÖTV düzenlemesi

Plug-in Hybrid otomobillerle ilgili vergi düzenlemesi Resmi Gazete’de yayımlanarak yürürlüğe girdi. Motor hacmi 1.6 litre altı, CO2 emisyonu 25 g/km’den düşük, elektrikli menzili 70 km üstünde ve vergisiz fiyatı da 1.350.000 TL’nin altındaysa ÖTV oranı % 80'den % 30'a düşüyor. Bu kapsama giren sadece BYD Seal-U DMi modeli var zannediliyor ancak; Kia Sportage modeli de bu kapsama girebilir. Alfa Romeo Tonale ise 1 g/km ile saf dışı kalıyor.

   Her şey BYD’nin Türkiye’de yatırım yapmasını sağlamak üzere verilen “teşvik”lerle başladı. En önemlisi de gümrük vergisiz araç getirilmesi oldu. Bunun üzerine ÖTV indirimi ise “ekstra” bal kaymak olarak karşımıza çıktı. Aslında ÖTV indirimi nokta atışıyla BYD Seal-U DMi modeli için ayarlanmış gibi. Ancak Kia Sportage Plug-in Hybrid modeli de yönetmelikteki maddeyi sağlı-yor. Sadece “25” g/km CO2 emis-yonu konusunu açmak gerekli.

İlgili maddede “25 g/km altı” deniyor. Kia Sportage Plug-in Hybrid teknik verilerine baktığımız zaman ise 25 g/km olduğunu görüyoruz. Bu “teknik ifade” netleşirse Kia Sportage Plug-in Hybrid modelinde 800.000 TL indirim olması gerekiyor. Fakat firmaların da kafası biraz karışık gibi. Yaklaşık 2 aydır BYD Seal-U DMi fiyatında “güncelleniyor” ifadesi var. Bu yüzden satışları da durdurulmuş sanki. Mayıs’ta 161 adet satan Seal-U Haziran’da ise sadece 14 adet satış geçekleştirmiş. Bu arada BYD ya-tırım için imzaları atmazdan evvel de Seal-U DMi modelinin fiyatı güncelleniyordu. Yani Haziran ayında sanki bilerek Seal-U DMi satmak istemediklerini anlıyoruz. Peki ÖTV indirimi artık resmileştiğine göre neden hala yeni fiyatlar açıklanmıyor?

Fiyatları belirlemek zorlaştı

Dediğimiz gibi kafalar biraz karışık galiba! Çünkü Plug-in Hybrid modellerin fiyatları öyle cazip olacak ki, diğerlerinin şansı kalmayacak! Bu durum sadece diğer markaları ilgilendirmiyor. Aynı zamanda Plug-in Hybrid modelin diğer motor versiyonlarının da fiyatlarını anlamsızlaştıracak. Örneğin en üst donanım ve 4x4 Kia Sportage Plug-in Hybrid modelini 2.058.000 TL’ye almak varken, kim gider de 2.280.000 TL para verip Kia Sportage 4x2 alır ki? İşte bu yüzden kafalar karışık diyoruz. Firmalar da ne yapacaklarını şaşırmış durumdalar. Bir de BYD Atto 3 modeli konusu var:

Şöyle ki; Şu anda BYD Atto 3 modeli 1.640.000 TL’ye satılıyor. Bu fiyatın içerisinde % 50 gümrük vergisinin üzerine % 10 ÖTV ve % 20 KDV var. Eğer düz mantıkla gümrük vergisini kaldırırsak; Atto 3'ün fiyatının 1.100.000 TL seviyesinde olması gerekiyor. BYD bu kadar cesaret edip de fiyatı bu noktaya kadar düşürür mü diye düşünmeden edemiyor insan. Eğer böyle bir şey gerçekleşirse piyasada hiç bir elektrikli otomobilin şansı kalmaz.

BYD Seal-U DMi çok cazip olur!

Aynı mantıkla BYD Seal-U DMi modelinin de olması gereken fiyatını hesaplayalım isterseniz. Piyasa ilk girdiğinde 2.090.000 TL kampanyalı fiyattan yola çıkmıştı. Bu fiyatta % 20 KDV, % 80 ÖTV ve % 10 Gümrük Vergisi var. Sırasıyla KDV, ÖTV ve Gümrük vergisini çıkarırsak aracın vergisiz fiyatı 880.000 TL oluyor. Yeni sistemde sadece % 30 ÖTV ve % 20 KDV eklendiğinde olması gereken fiyat 1.373.000 TL oluyor. Bu gerçekleşir mi bilemiyoruz!

Ancak BYD’nin Türkiye’de en çok satan 3. marka hedefi, fiyatların ciddi oranda aşağı çekileceğini gösteriyor. Demek ki BYD, Fiat ve Renault gibi markaların arkasında yer alacak. Yani Chery, MG, VW, Peugeot ve Opel gibi markaları geride bırakacak. Bu arada ÖTV avantajını 1 g/km ile kaçıran bir model var: O da Alfa Romeo Tonale Plug-in Hybrid. Aracın 82 km elektrikli menzili var ancak; CO2 emisyonu 26 g/km ile sınırın üzerinde.

Teknik bir regülasyonla CO2 emisyonu aşağı çekilirse; Şu an fiyatı 3.570.000 TL olan Tonale Plug-in Hybrid’in fiyatı (ÖTV’si % 80'den % 60'a düşerse) 3.170.000 TL olacak. Aynı şekilde ÖTV’si % 80'den % 60'a düşecek 2 model daha var: BMW X1 Plug-in Hybrid ve DS 9 E-Tense. BMW X1 Plug-in Hybrid’in fiyatının 4.087.000 TL’den 3.632.000 TL’ye, DS 9 E-Tense’in ise fiyatının 4.478.000 TL’den 3.980.000 TL’ye düşmesi lazım. Bakalım düşürecekler mi?

ÖTV matrah güncellemesi olursa 2. el fiyatlar düşer!

Peki bu gelişmelerin paralelinde diğer markalar için bir şeyler yapılacak mı? Renault, Fiat ve Toyota gibi diğer yerli üreticilerin tepkisi nasıl olacak? Daha açık söylemek gerekirse; bunlar için bir ÖTV matrah güncellemesi olacak mı? Eğer fiyatlar yayımladığımız tablodaki gibi olursa diğer modellerin satışları mutlaka düşecektir. İşte burada bir problem yaşanmaması için sanki ÖTV matrah güncellemesi yapılacak gibi duruyor.

Eğer ÖTV matrah güncellemesi olursa; işte o zaman 2. el otomobil piyasasının “ipi çekilmiş” olur. Çünkü matrah güncellemesi sonrası “0” otomobillerin fiyatları düşecek. Dolayısıyla 2. el otomobil fiyatları da “mecburen” düşmek zorunda kalacak. Yani anlayacağınız otomobil piyasası ciddi bir belirsizlik içinde. Belirsizlik uzadıkça da, özellikle 2. el otomobil piyasasındaki durgunluk artıyor. Bu arada kimse de, kendi aracının fiyatının düşmesini istemiyor!

Haber tarihi: 27 / 07 / 2024






Önceki: İşte yeni Skoda Kodiaq fiyatları
Sonraki: Pro MAX Chery'ler geldi