Yavaş yavaş tedarik sorunlarının azalmaya başladığı 2023 yılında ithal otomobillerin oranı tekrar yükselmeye başladı. Döviz ucuz kaldığı zaman bu şekilde ithalat patlıyor.
Dövizi yükseltsen enflasyon patlıyor. Gümrük vergilerini artırsan otomobil almak zorlaşı-yor. Ancak ithalatın artmasıyla da cari açık patladığından (Hep bir “patlama” söz konusu!) ekonomi zora giriyor. Yani sadece otomotiv sektörü açısından konuyu ele alsak bile işler biraz zor gibi.
En yüksek satış 2016 yılında
İlk önce son 20 yılın satışlarını biraz inceleyelim. Şimdiye kadar en yüksek toplam yıllık satışı 2016 yılında gerçekleştirmişiz ve o yıl 756.938 adet otomobil satılmış. Son 20 yılda en az otomobili ise 2008 yılında satmışız. O yıl küresel kriz bizi teğet geçse bile satışlar 305.998 adede düşmüş. Yerli satış oranının en düşük olduğu yıl, % 22,1 oranı ile 2013 yılı olmuş. İthal tedarik sıkıntısından, yerli satışı % 40,9 ile 2020 yılında tavan yapmış.
Matrahlar acilen güncellenmeli
2023 yılını mercek altına alırsak: En az otomobil Ocak ayında satılmış. ve 37.288 adet olmuş. En fazla otomobil satışı da 89.833 adetle Haziran ayında gerçekleştirilmiş. Seçimden sonra Dolar hız-lıca yükseldiği için insanlar otomobil fiyatları çok artmadan araç alma yoluna gitmişlerdi. Yerli oto-mobil satış oranı % 39,4 ile en yüksek Şubat’ta karşımıza çıkıyor. En düşük ise geçtiğimiz Ağustos’ta % 21,9 oldu. Bu rakam 20 yılın en düşüğü maalesef!
Kısaca bunun nedenlerine değinecek olursak: 1- Matrah güncellenmediği için yerli otomobillerin ÖTV’si % 80'e kadar çıktı ve ithal otomobillerin fiyatı daha cazip oldu. 2- Tofaş ve Renault üretime ara verdikleri için yeterli yerli araç satışa sunulmadı. 3- En önemlisi artık firmalar Türkiye’deki üretimlerini sonlan-dırıp üstüne üstlük aynı aracı ithal etmeye başladıklarından dolayı, yerli-ithal dengesi çok daha fazla bolzuldu.
Haberin ayrıntılarını Instagram hesabımızda da görebilirsiniz:
https://www.instagram.com/p/CxSqfqbscm8/?img_index=1
Haber tarihi: 17 / 09 / 2023