SATIŞLAR






Haziran ayı otomobil satışlarının yüksek olmasında GSR2 yönetmeliği ve Çinli otomobillere ek Gümrük Vergisi getirilecek olması etkili oldu. Haziran ayında 25.886 adedi yerli, 61.972 adedi ise  ithal olmak üzere toplam 87.858 adet otomobil satıldı. Geçen yılın aynı ayına göre % 3,6 oranında otomobil satışları düşüş yaşadı! 7 Temmuz’a kadar satışlar iyi gider, sonrası ise Çinli markaların alacakları aksiyona göre şekillenir.

Uzun süre sonra sıfır faizli kampanyalar düzenlenmesi Mayıs ayında satışların bir önceki aya göre tekrar yükselmesine neden oldu. Mayıs ayında 22.767 adedi yerli, 57.493 adedi ise  ithal olmak üzere toplam 80.260 adet otomobil satıldı. Geçen yılın aynı ayına göre % 8,2 oranında otomobil satışları düşmüş oldu!  7 Temmuz’a kadar satışlar iyi gidecek gibi ancak; o tarihten sonra piyasayı iyi günler beklemiyor olacak!

Mart ayı satış haberini yaparken “Son çıkış mı oldu?” demiştik. Aynen öyle oldu ve 19 ay sonra Nisan’da ilk kez otomobil satışlarında gerileme yaşandı. Nisan ayında 18.236 adedi yerli, 43.212 adedi ise ithal olmak üzere toplam 61.448 adet otomobil satıldı. Geçen yılın aynı ayına göre % 20,6 oranında otomobil satışları düştü! Kredi sorunundan dolayı Mayıs ayı da düşük gelebilir!

Yılın ilk üç ayını otomobil satışlarında rekorlarla geçirdik. Seçimden sonra “Dolar yükselir!” düşüncesi ve dolayısıyla otomobil fiyatlarının artacak endişesi insanları alıma yöneltti. Mart ayında 25.605 adedi yerli, 61.466 adedi ise ithal olmak üzere toplam 87.071 adet otomobil satıldı. Şimdi bu fiyatlar “fırlayacak” depresyonunu atlattık. Bakalım Nisan’dan sonra piyasa nasıl olacak?

Yılın en kısa ayında bile rekor geldi. Bu rekorun iki nedeni var: İlki ÖTV muafiyeti limitinin yükselmesi dolayısıyla alınabilecek otomobil alternatiflerinin artması. Ayrıca fiyatların Mart-Nisan gibi yükselecek beklentisiyle bazı araçların ÖTV muafiyet sınırının üzerine geçecek olması, insanları alıma yöneltti. Diğer taraftan seçim sonrası fiyatların yükselecek düşüncesi de satışları artırdı.

Rekorla kapattığımız 2023 yılından sonra hiç gaz kesmeden 2024 yılına başlamış olduk. Tabi bunda ÖTV muafiyetli alımların etkisi büyük oldu. Yılın ilk ayında 22.292 adet yerli, 41.749 adedi ise ithal olmak üzere toplam 64.041 adet otomobil satıldı. Yerli model  satış oranı % 33,8 seviyesinde gerçekleşti.

Aralık ayı otomobil satışları açıklandı ve 2023 rekorlar yılı olarak tarihe geçti. Geçen yıl 311.352 adedi yerli, 655.989 adedi ise ithal olmak üzere toplam 967.341 adet otomobil satıldı. Ticari araçlarla birlikte 1 milyon rakamı geçildi ancak; sadece otomobil satışları 1 milyona ulaşamadı. Ayrıca Temmuz’dan itibaren 2022'ye göre satışlardaki artış hızının düşmesi gözlerden kaçmadı!

Kasım ayı otomobil satışları açıklandı ve ay bazında bu yılın en yüksek satışı geldi. Geçen ay 30.089 adedi yerli, 61.335 adedi ise ithal olmak üzere toplam 91.424 adet otomobil satıldı. Kasım ayında 4.401 adet TOGG teslim edildi. Yerli satış oranı % 32,9 seviyesine kadar geriledi.

Uzun süredir sıfır otomobil kuyruğunda bekleyen insanlar; artık araç bulabildiklerinden ve bunun üzerine bir de firmaların kampanya yapmalarından dolayı alımlarını devam ettiriyorlar. Yine tüm Ekim aylarının rekoru geldi. Geçen ay 30.129 adedi yerli, 52.482 adedi ise ithal olmak üzere toplam 82.611 adet otomobil satıldı.

Eylül ayında ithaller arasında Chery birinci ve Tesla ise üçüncü oldu. Yine tüm Eylül aylarının rekoru geldi ve geçen ay 26.442 adedi yerli, 52.529 adedi ise ithal olmak üzere toplam 78.971 adet otomobil satıldı. Yerliler arasında Fiat lider geldi.

Avrupalı üreticiler hala otomobil getirmemekte direne dursun, Çinli Chery tüm alışkanlıkları altüst ederek listenin tepesine konuşlandı. Diğer bayiler “Elimizde otomobil yok, bugün git 3 ay sonra gel!” demeye devam etsinler, kaybeden onlar olurlar!