2. el otomobil piyasası

Sıfır fiyatlar daha da avantajlı hale gediğinden dolayı 2. el fiyatlar yüksek kalmaya başladı. Bunun sonucunda satışlar bıçak gibi kesildi. 1 Ekim’de başlayan ve 2024'te de devam edeceği düşünülen zorlu bir sürece girmiş bulunuyoruz.

Toyota fitili ateşledi

Türkiye ekonomisi biraz da beklentilerle şekilleniyor. Şimdi herkeste otomobil fiyatları düşecek beklentisi oluşmaya başladı. İşte bu düşünce insanları bekle-gör politikasına itecek. Böyle olunca da fiyatlar biraz daha düşecek. Derken hafif bir kısır döngüye gireceğiz.

2. el otomobilde balon var, piyasa patladı patlayacak ve fiyatlar şişti derken firmalardan ardı arkasına kampanya haberleri gelmeye başladı. Sıfır fiyatların daha avantajlı olması ise 2. el otomobillerin fiyatlarındaki düşüşü biraz daha hızlandırdı.

Türkiye’nin gerçeği aslında enflasyon. Yani herkes enflasyonun olmasını istiyor içten içe! Çünkü insanlar aldıkları otomobilin ya da evin fiyatının yükseldiğini gördükçe seviniyor. Ancak en azından otomobil piyasasındaki “bahar” sona ermiş görünüyor. Ufak bir kıvılcım yeterliydi. Bütün markalar birbirine bakıyordu. Çünkü kimse kampanya yapmazsa fiiyatları düşürmeye gerek kalmayacaktı. Ancak Toyota, 1 Ekim  2023 itibariyle fitili ilk ateşleyen firma odu.

Şimdilik ilanlardaki 2. el fiyatları yüksek!

Daha 2 gün önceki haberimizde 2. el otomobil fiyatlarının yüksek kaldığından ve bu yüzden insanların sıfır otomobil almaya yöneldiğinden bahsetmiştik. Bugün yaşanan gelişme ise 2. el otomobillerin fiyatına artık neşter vurulması gerektiğini ortaya koydu. Yoksa hiç bir galeri elindeki otomobili bu gidişle satamayacak. Örneğin Toyota Corolla Vision modelinin sıfır fiyatı 1.002.000 TL oldu. 2. el ilan sitesine baksan fiyatlar 1.140.000 TL seviyelerinde!

İlk önce şunu belirtelim ki, 1 Ekim’de başlayan bu süreç 2024 yılında da devam edecek gibi görünüyor. Çünkü markaların üst düzey yöneticilerinin tahminlerine göre 2023'te 1.050.000 adet otomobil ve hafif ticari araç satılacakken, 2024 yılında ise 750.000 adet seviyesinde bir satış adedine ulaşılması düşünülüyor. Demek ki gelecek yıl zorluklarla gelecek! Sıfır fiyatları belki düşmeyecek ama 2. el fiyatlar, talep azalacağından düşmek zorunda kalacak.

Peki bu durumun sosyal ve ekonomik hayatımıza yansımaları nasıl olacak? Son 1-2 ay içerisinde para kazanmak için otomobil alanlar “zarar” edecekler. İlk önce kimse fiyatları düşürmek istemeyecek. Ancak ödemeler yaklaştıkça mecburen araçlar elden çıkarılmaya başlanacak. 2. el fiyatlar tamamen sıfır fiyatlara endeksli olduğundan ve bu aralar sıfır fiyatların artmayacağı düşünüldüğünden bekleyen daha fazla zarar edecek gibi duruyor.

Bankalar daha cazip oldu!

Bir de konuya başka açılardan bakmakta yarar var. Mart 2024 seçimlerine kadar Dolar kurunun en fazla 30 TL civarında olması bekleniyor. (Eğer olağanüstü bir durum olmazsa!) Yani sıfır otomobil fiyatları pek yükselmeyecek gibi. Bu durumda 2. el fiyatlar da artmayacak. Bu işten para kazanmak isteyen birisi de 2. el otomobil alıp satmaktan uzaklaşacak. Çünkü (kabul edelim  veya etmeyelim) Eylül ayından itibaren karşımıza bir “faiz” gerçeği çıktı.

Yani insanlar paralarını bankalara ya da katılım finans kuruluşlarına yatırdıklarında daha fazla kazanç elde etmeye başlayacaklar. Örneğin 2 milyon TL’niz var. 1 aylık sürede 100.000 TL kazanç sağlayan bankalar var ve bu getiri risksiz bir getiri. Şimdi kim gidip de 2. el bir otomobil alıp 1 ay içerisinde 100.000 TL kazanmakla uğraşacak? İşte mantık çerçevesinde de olaya yaklaşırsak otomobil almak-satmak artık eskisi gibi karlı olmayacak! Geçmiş olsun!!!

Haber tarihi: 03 / 10 / 2023






Önceki: Lexus RZ 450e Türkiye'de
Sonraki: TOGG teslimatları tam hız