“Bugün, Yarın, Daima!” mottosuyla Türkiye yollarına çıkmaya hazırlanan BYD markası şimdiden çıtayı yükseltmişe benziyor. 2 haftada 12.000 adet talep geldiğini belirten BYD, Çin’de liderken, tüm dünyada Ağustos ayında Hyundai’yi de geçerek 4. oldu.
Shenzhen merkezli BYD, 17 Ekim'de Budapeşte'de düzenle-nen bir lansman ile Atto 3, Dolphin ve Seal modellerinin satışına baş-ladı. BYD, müşterilere yerel bayilerle ulaşmak gibi bir yol seçiyor. Türkiye’de de Toyota Bayisi ALJ ile yola çıkma kararı almıştı hatırlarsanız. Çinli BYD markası çok hızlı hareket etmek istiyor. Daha 2022'de Paris Otomobil Fuarı'nda EV'nin Avrupa'ya girişini duyurdu ve o zamandan beri 19 Avrupa ülkesine girdi.
BYD için Macaristan yeni bir ülke değil. Elektrikli araç üretimi için ilk fabrikalarını 2017 yılında ülkenin kuzeyinde, Slovakya sınırındaki Komárom'da kurdular. Fabrika, elektrikli otobüslerin ve diğer bataryalı ürünlerin Ar-Ge ve üretiminden sorumlu. Macaristan, Çinli EV ve pil üreticileri için çok popüler. Nio'nun Budapeşte yakınlarında pil değiştirme istasyonu fabrikası var. CATL, 7,6 milyar Dolar değerinde 100 GWh’lık bir fabrika kuruyor.
Çinli markalar için Türkiye önemli
Çinli pil üreticisi Sunwoda, Temmuz ayında Macaristan’da bir fabrika inşa edeceğini duyurdu. Çinliler neden Macarşstan’a bu kadar önem veriyorlar? Çünkü Macaristan’ı AB ülkelerine girmek için bir köprü olarak kullanmak istiyorlar. Ayrıca Türkiye de Çin için jeopolitik açıdan stratejik bir ülke. Türkiye’de fabrika kurmayı planlayan Çinli markalar, yine AB ülkerleri için Türkiye’yi bir üs gibi görmek istiyorlar. Bu da ülkemiz sanayisi açısından iyi bir gelişme.
BYD, Macaristan’da 3 model ile birden satışa başladı. Ancak ülke-mizde ilk etapta sadece Atto 3 modeli satılacak. Aslında Dolphin modeli de Türkiye’ye getirilseydi iyi olabilirdi. Çünkü rakibi MG MG4 başarılı satış adetlerine ulaşmaya başladı. MG MG4 150 kW’nın Türkiye fiyatı 52.000 Dolar seviyesinde. Macaristan fiyatı 35.600 Dolar olan Dolphin 150 kW Türkiye fiyatı MG4'ten daha düşük olabilirdi. (Atto 3 ise ülkemizde 55.000 Dolar’dan satılabilir.)
Çin'den gelen elektrikli otomobillere % 60 vergi var
Biraz daha ayrıntılara gelecek olursak: Geçen haftalarda BYD Türkiye yetkilileri 2 hafta içerisinde yaklaşık 12.000 adet sipariş aldıklarını belirttiler. Aslında ciddi bir sayı bu. Bildiğiniz gibi Çin’den gelen ürünlerde normalde % 10 vergi var. Geçen yıl bir % 10 daha gümrük vergisi getirilmişti. Yetmedi sadece elektrikli otomobillerden alınmak üzere bu sene ilave bir % 40 daha ek gümrük vergisi eklendi. Yani toplamda % 60'lık bir vergi söz konusu.
Bu verginin üzerine otomobilin motor gücüne göre ÖTV ve bunun üzerine bir de KDV eklendikten sonra anahtar teslim fiyat ortaya çıkacak. (Chery normal konvansiyonel motorlu araçlar getirdiğinden ekstra % 40 gümrük vergisine tabii değil şimdilik!) Bunları niye anlatıyoruz? De-memiz o ki; Bu ekstra vergiler olmasaydı değil 12.000 ön sipariş, çok daha fazlası olabilirdi. Hem Türkiye’deki elektrikli otomobil piyasası daha da gelişirdi.
BYD elektrikli, Chery konvansiyonel
Şu an için Chery markası normal içten yanmalı motorlu araçlarla Türkiye piyasasına girmeyi tercih ederken, BYD ise ilk önce elektrikli modellerle yol almak istedi. Chery seneye elektrikli otomobilleri de getirecek. BYD de belki alt marklarından Denza ile hibrit motorlu araçlarla Türkiye’ye merhaba diyebilir. Chery markası Türkiye’de ithaller arasında liderliğe yerleşti. BYD ise 3 modeli de getirdikten sonra belki EV otomobiller arasında birinci olabilir.
Şimdilik Çinli markalar Avrupa ülkerinde pek etkin değiller. Ancak fiyat-kalite performansı açısından çok iddialılar. AB ülkelerinin iyi tanığı MG markası her geçen gün satışlarını katıyor. Nio, Geely ve BYD Avrupa ülkelerinde hızlı büyüme planları yapıyorlar. Bu yüzden AB ülkeleri de Çin’e ekstra gümrük vergisi koymayı planlıyorlar. Ancak Mercedes-Benz ve AUDI ve VW gibi markaların iyi bir pazarı olan Çin’in fazlasıyla karşılık vermesinden çekiniyorlar.
Haber tarihi: 24 / 10 / 2023