Çinli otomobil markaları bu aralar biraz fazla heyecanlı. Çünkü 27 Kasım 2023 Pazartesi açıklanan “Car of The Year 2024” listesine 2 adet Çin menşeili otomobil kaldı. Biri BYD Seal, diğeri ise Çin üretimi Volvo EX30. Bakalım Avrupalı gazetecilerden oluşan 59 kişilik jüri üyeleri, tercihlerini bir Çinli otomobileden yana kullanacaklar mı?
Bu sefer farklı. Yani 15 sene önceki Çinli otomobiller değil günümüzdekiler. Ve çok iddialı geliyorlar. Heyecanları da çok fazla. Aynı heyecan 40-50 yıl önce Japonlarda vardı. Sonra aynı heyecan 30 yıl kadar önce Korelilere geçti. 2020 yılı itibari ile sektördeki en heyecanlı ülke olarak Çin’i gösterebiliriz. Özellikle BYD markasının öncülüğünde Çinli üreticilere büyük özgüven gelmiş görünüyor. Yani yapabile-ceklerinin farkına vardılar.
Cep telefonu ve bilgisayardan sonra otomobil
Peki nasıl oldu bu gelişme? Çinli üreticiler 15-20 sene önce Türkiye dahil Avrupa ülkelerine girmeye çalışmışlardı ve maalesef başarılı olamamışlardı. Ancak cep telefonu ve bilgisayar başta olmak üzere teknolojik olarak Çin’in elde ettiği başarıyı şimdi otomobile de taşıyorlar. Özellikle elektrikli otomobillerin bataryaları konusunda hammadde ve üretim avantajlarını çok iyi kullanıyorlar. Sonuç olarak elektrikli otomobillere geçiş sürecinde Çin büyük avantaj yakaladı.
Çin’in otomobiller konusunda başarılı olmasının 2 ana nedeni daha var. Birincisi Avrupa’lı üreticileri ve Tesla’yı Çin’de fabrika kurmaya ikna etmeleri. İkincisi ise Avrupalı bazı markaları satın almaları. Örneğin Volvo. Hem bu üretim süreci hem de ortaklıklar sonucunda Çinliler “Know How” tecrübelerini artırdılar. Ve ürettikleri otomobiller kabul görmeye başladıkça da özgüvenleri tavan yaptı. Şimdi kendilerini AB’de ispatlamak istiyorlar.
Bir jüri üyesi Türkiye'den: Ufuk Sandık
Car of The Year 2024'teki uzun listedeki 28 otomobilin 7'si Çin üretimiydi. Şimdi açıklanan 7 otomobilden 2'si Çin üretimi. Volvo EX30 olmasa bile, BYD Seal modelinin birinci olması durumunda Çinlilerin ne kadar sevineceğini kestirmek çok zor. Bir otomobilin bu seçimde aday olabilmesi için en az 5 Avrupa ülkesinde satışa sunulması gere-kiyor. Üyeliği askıya alınan 2 Rus’un dışında 59 jüri üyesi var ve bunlardan biri de Ufuk Sandık.
28 aday otomobile baktığımız zaman çok iddialı modeller olduğunu görüyoruz. Bunların arasında BYD markası 4 modelle en çok otomobili aday olan marka. Onun arkasından 3 modelle Honda geliyor. 27 Kasım 2023 Pazartesi günü yapılan ön elemeden sonra finalist olarak 7 otomobil belirlendi. Bunların arasında bir yerli mode-limiz de bizim var: Toyota C-HR. Biz de Türkiye’de üretilen bir otomobilin birinci olmasını çok isteriz değil mi?
(DİKKAT: Haberi dergi tarzında okumak için fotoğraflara bakabilirsiniz!)
Haber tarihi: 27 / 11 / 2023