Dünya’da en çok otomobilin satıldığı Çin, sadece sayısal olarak değil aynı zamanda yeni nesil elektrikli otomobiller konusunda da önderlik yapıyor dersek yanlış söylememiş oluruz. Bu yüzden takip edilmesi gereken bir pazar Çin. Çin’in satışlarını Türkiye ile kıyasladığımızda Çin’de 2 haftada satılan otomobil için ülkemizde 1 yıl gerektiği ortaya çıkıyor. Çin’in yıllık satışı ise 25 milyon civarı.
Avrupa ile birlikte Türkiye de Çinli otomobil gerçeğini kabul etmek zorunda kaldığından bazı önlemler alınıyor. Çin’den gelen elektrikli otomobillerden ilave % 40 gümrük vergisi alınması ve Türkiye’de satış yapılması için 7 farklı coğrafi bölgede 20 adet yetkili servis açılması gibi. Tabi ki tüketicilerin korunması açısından bazı tedbirler alınması gerekiyor. Çünkü Çin’de irili ufaklı 170 civarı otomobil üreten marka bulunuyor ve bir o kadar da start-up var.
Çin'de üretilen Çin'de kalmıyor!
Hemen hemen tüm Çin markalarının gözü ihracatta. Hem ülkelerine döviz getirmenin peşindeler hem de kendilerini ülke genelinde ispatlamak istiyorlar. Hatta bazı markalar için yurt dışı hedefler daha ön planda. Örneğin ülkemizde de faaliyet gösteren Skywell markası Çin’de fazla tanınmazken ülke dışı pazarlarda ve Türkiye’de daha çok başarılı. Skywell için değil; ama her markanın ülkemize gelrmemesi için bu önlemler yerinde olabilir.
Ancak zamanlama açısından biraz erken davranılmış gibi. 29 Aralık 2023 tarihinde yeni sisteme geçiş sağlanması gerekiyor. Yani bu süre düzgün bir yapılanma açısından 6 ay ya da 1 yıl gibi bir sürece yayılabilirdi. Neyse biz gelelim Çin pazarına. Çin’de Kasım ayında toplam 2.080.000 adet otomobil satıldı. Türkiye’de geçen ay satışa başlayan BYD markası 250.115 adetle pazardan % 12,0 pay alarak lider oldu.
Çin'in satışlarının % 25'i saf elektrikli
Bu rakamın içerisinde elektrikli otomobillerin yanı sıra içten yanmalı motorlu otomobiller de var. İkinci olarak Çin’e özel üretimler gerçekleştiren Avrupalı Volkswagen markasını görüyoruz. 207.423 adet satan VW’nin peşinden 141.746 adetle Toyota markası geliyor. Toyota’yı sırasıyla Geely, Honda, Changan ve Wuling takip ediyor. Sadece elektrikli otomobilleri olan Tesla ise listede kendine 8. sırada yer bulmuş. BMW ise 10. olmuş.
Sadece elektrikli otomobil piyasasına baktığımızda BYD’nin yine birinci olduğunu görüyoruz. Yani bir bakıma BYD markası Çin için bir gurur kaynağı olmuş durumda. İlk 10 marka içerisinde 8 tane Çinli marka bulunuyor. Diğer iki marka ise yine Çin’de üretim yapıyor. Elektrikli otomobil satışları toplam otomobil satışlarının dörtte biri seviyesinde. Ancak BYD satışlarının yarısı elektrikli otomobillerden oluşuyor ve bu konunda iddiasını artırıyor.
140.103 adetle BYD’nin rakiplerine açık ara fark attığı görülüyor. Tesla’nın 65.504 adet satışı da çok başarılı. Yeni 25.000 dolarlık ekonomik bir otomobil üreteceğini belirten Tesla’nın önümüzdeki dönemde satışları daha da artacaktır. İki Çinli markadan sonra 20.609 seviyesinde satış yapan Volkswagen geliyor. Yani VW’nin toplam satışlarının ancak % 10'u elektrikli. Demek ki VW, elektrikli otomobil konusunda fazla başarılı değil.
VW, Jetta ve Passat muadili araçlarla başarılı
Model bazında liste biraz daha farklılaşıyor. BYD toplam satış-larda birinci ancak en çok satan model ona ait değil. Tesla Model Y, 49.877 adetle Çin’de en çok satan modeller arasında birinci. (Sadece elektrikli otomobiller arasında değil, içten yanmalı modeller dahil!) BYD burada farklı bir başarıya imza atıyor: İlk 10 sıranın 5'i BYD markasına ait. Seagull B segmentinde yer alan ve ekonomik fiyatıyla ön plana çıkan bir BYD modeli.
BYD Quin Plus sedan bir otormobil. BYD Song Plus ise MG HS rakibi ve Türkiye’ye getirilse tutacak bir model. Peki VW toplam satışlarda nasıl ikinci olmuş? Sıkı durun: Türkiye’de satılmayan Jetta ve Passat muadili sedan otomobillerle. Satigar Jetta muadili, Lavida ise Passat muadili bir otomobil. Yani Volkswagen markası yok pahasına Türkiye’deki sedan pazarını kaybetmiş görünüyor. Çünkü hala sedanlara talep var.
(DİKKAT: Haberi dergi tarzında okumak için fotoğraflara bakabilirsiniz!)
Haber tarihi: 14 / 12 / 2023