Türkiye’de hafif ticari araçların sıfır satışlarında alınan ÖTV oranı % 4-15 arası. Elektrikli araçların en alt ÖTV diliminin de oranı % 10. Yani normal motorlu hafif ticari araçların zaten ÖTV’si düşük olduğu için, elektrikli hafif ticari araçların “otomobil” gibi bir fiyat avantajı yok!
En son Fiat Doblo modelinin elektrikli versiyonu satışa sunulunca bu konuyu ele alalım istedik. ÖTV vergi sisteminden dolayı elektrikli hafif ticari araçların ülkemizde bir fiyat avantajı yok maalesef. % 4-15 ÖTV oranı sıfırlansa bile yetmeyebilir. O yüzden Avrupa’daki gibi ekstra bir teşvik programı gündeme gelmeli. Yoksa şehir içinde çokça kullanılan ve hava kirliliğini artıran bu tür araçların satışı artmaz ve kirlilik de devam eder.
Hafif ticarilerde içten yanmalı araçların maliyetleri çok daha dü-şük. Elektrikli ticarilerin maliyetleri daha yüksek. Vergi olarak da bir avantaj söz konusu olmadığından elektrikli ticarilerde bir fiyat avantajı çıkmıyor. Ancak vergisiz fiyatı daha fazla olan elektrikli bir otomobilin anahtar teslim fiyatı içten yanmalı versiyonuna göre daha düşük çıkıyor. Bu da son dönemde neden Türkiye’de elektrikli otomobil satışlarının arttığının bir sebebi aslında.
TOGG var diye ÖTV % 10'da kaldı
Elektrikli otomobil piyasası TOGG modeline çok şey borçlu bu arada. Çünkü fiyat kriterleri belirlenirken TOGG T10X baz alınıyor gibi. O yüzden en alt vergi diliminde ÖTV oranı % 10 sevi-yesinde. Yani TOGG modelinin fiyatı uygun çıksın diye en alt vergi dilimi % 10'da tutuldu. TOGG ile birlikte böylece diğer elektrikli otomobil satıcıları da bir avantaj yakalamış oldular. Yani Türkiye’de devlet teşvik vermeden elektrikli oto alımını “teşvik” etmiş oldu.
İçten yanmalı motorlu otomobillerden ise şu an geldiğimiz noktada alınan ÖTV % 80 oranında. Bunun üzerine % 20 KDV de eklenince toplam vergi yükü % 116 seviyesine ulaşıyor. Yani bir aracın vergisiz fiyatı 1.000.000 TL ise anahtar teslim fiyatı 2.160.000 TL’ye çıkıyor. Ancak aynı modelin elektrikli versiyonundaki vergi yükü % 32. Vergisiz fiyatı 1.400.000 TL olan elektrikli bir otomobilin satış fiyatı 1.850.000 TL oluyor.
Üst segment elektrikli otomobillerin fiyatı avantajlı
Türkiye’de satılan elektrikli otomobillerin fiyatı üst segmente çıktıkça daha fazla avantajlı hale geliyor. Çünkü motor hacmi 2.0 litreyi geçen otomobillerin ÖTV’si % 220 iken elektrikli olanların % 60. Bu durumda BMW i7 ile BMW 740d arasındaki fiyat farkı 3.450.000 TL’ye kadar çıkıyor. Motor hacmi 1.6 litrenin altındaki Peugeot 2008 gibi modellerde fiyat farkı 220.000 TL iken bazılarında fark yok!
Şimdi tabloya bakarsanız en “başta” ne demek istediğimizi daha kolay anlayacaksınız. Normal motorlu araçlarla elektrikli versiyonları arasında neredeyse bir araç fiyatı kadar fark var. Bazı elektrikli araçlar dizeline göre hemen hemen 2 katına yaklaşan bir fiyata sahip. Zaten amacı ticaret olan yani para kazanmak isteyen özellikle esnaf kesimi bu elektrikli araçları almaktan imtina edeceklerdir. O yüzden bu araçların özelinde devletin ekstra teşvik vermesi gerekir.
Elektrikli E:Doblo 600.000 TL daha pahalı
Konuyu Fiat Doblo örneğiyle değerlendirecek olursak: Bildiğiniz gibi Doblo modeli artık Türkiye’de üretilmiyor ve İspanya’dan getiriliyor. Elektrikli ve otomatik vitesli olan E-Doblo Cargo ile manuel Doblo Cargo arasında 600.000 TL gibi muazzam bir fark var. Scudo modeli arasında ise bu fark 770.000 TL’ye çıkıyor. Ford Transit kamyonetteki fark ise 1 milyon TL seviyesinde. Çünkü van tipi ya da kamyonetlerin ÖTV’si sadece % 4. Bu da içten yanmalı araçları cazip kılıyor.
(DİKKAT: Haberi dergi tarzında okumak için fotoğraflara bakabilirsiniz!)
Haber tarihi: 17 / 12 / 2023