Demek ki otomobil sadece Türkiye'de bir yatırım aracı değil. 1999 yılında 55.000 Dolar seviyesinden piyasaya sunulan stock bir Nissan Skyline R34 GT-R, bugünlerde 200.000 Dolar gibi bir fiyattan alıcı bulabiliyor. Çünkü bu efsane otomobil 25 yaşına girdi ve artık Amerika'ya 2. el olarak ithal edilmeye başlandı.
Bazı otomobiller Amerika için “yasak elma” hüviyetinde. Ancak yaş kemale erip 25'ine basınca bu yasak ortadan kalkıyor. Daha açık anlatacak olursak; Amerika’ya ikinci el bir otomobilin ithal edilebilmesi için üretim tarihinden itibaren 25 yıl geçmesi gerekiyor. İşte 1999 yılında üretilmeye başlanan efsane kasa R34, 2024 yılı itibariyle 25 yılı geride bırakmış oldu. Ve Japonya’dan Amerika’ya doğ-ru uzun ve bir o kadar da “pahalı” yolculuğa başlamış bulunmakta.
Fakat bu efsane otomobilden Japonya’da “stock” yani orijinalinden bulmak bir hayli zor. Diyelim ki buldunuz, o zaman da 200.000 Dolar’ı gözden çıkarmalısınız. KM’si az olan kazasız bir tanesine denk gelmek ise çok nadir rastlanılacak türden bir şey. Düşünsenize bu otomobil ilk piyasaya sunulduğu yıl 55.000 Dolar’dı. Şimdi fiyatını 4'e katlamış görünüyor. Türkiye’ye gelir mi? Hayır! Çünkü ülkemize 2. el otomobil ithal etmek yasak!
Peki Nissan R34 GT-R neden bu kadar meşhur! O zaten efsaneydi ancak; Fast&Furious filmiyle birlikte resmen ününe ün kattı. Paul Walker onu Japonya’da özel olarak ziyaret etmişti. Bu yüzden 2024'te yasal olarak ithal edilebilecek en önemli otomobil olara Nissan Skyline R34 GT-R ön plana çıkıyor. Teknik olarak 1998'in sonlarında piyasaya sürülecekti, ancak üretim 1999 yılının Ocak ayına kadar sarkmak zorunda kaldı.
R34 elbette, tüm zamanların en ikonik Japon spor otomobil-lerinden biri. Altı ileri manuel vites ve yaklaşık 280 HP gücünde çift turboşarjlı 2.6 litre düz altı silindirli bir motora sahip. Bu araca özel orijinal parçalarla modifiye edildi-ğine sıkça şahit oluyoruz. Zaten sınırlı sayıda V-Spec, Nismo, Z-Tune gibi modifiyeli versiyonları da üretilmişti. Şimdi Japonya’daki sahiplerini ikna edebilseniz bile ithal etmeye layık bir tane bulmak kolay ve ucuz olmayacak.
Bir diğer efsane otomobil Porsche 911 GT3
Amerika’ya ithal edilebilecek en önemli ikinci model olarak karşımıza Porsche 911 GT3 çıkıyor. O artık ABD'ye ithal edilebilir. 996.1 GT3, 1999'da sadece 355 beygir gücüne sahipti. Bugünün standartlarına göre mütevazı sayılabilir. Ama aynı zamanda hafiflik adına tüm gereksiz ağırlıkları da ortadan kaldırmıştı. Neredeyse hiç ses yalıtımı yoktu, arka koltuk ve klima bulunmuyor-du. Bir Porsche koleksiyoncusu için kaçırılmayacak türden.
Porsche, gündelik kullanım için safkan bir spor otomobil arayanların tercih ettiği 911 GT3 modelinin 25’nci yaşını kutluyor. Bugüne kadar üretilen GT3 modellerinin yüzde 80’i yarış pistlerinde boy göstermişti. Porsche 911 GT3 modelinin 1999 yılı Mart ayında ilk kez Cenevre Motor Fuarı’nda görücüye çıkması, algısı açık spor otomobil sürücüleri için yeni bir dönemin başlangıcını işaret ediyordu. Ve Porsche bu konuda yanılmadı.
Gelişmiş yarış teknolojisine sahip olan ve yeni yüzyılın hemen öncesinde görücüye çıkan Porsche 911 GT3, 1970'lerde efsanevi Porsche modeli 911 Carrera RS 2.7 ile başlayan geleneği devam ettirdi. Modele bir ilk olarak "Yarış Sporu (Racing Sport)" anlamına gelen "RS" ismi değil, modelin motor spor versiyonlarının yarışlara katılacağı GT sınıfına ithafen GT3 ismi verildi. Yeni spor otomobilin altı silindirli, su soğutmalı 3,6 litrelik boxer tipi motoru 265 kW'lık (360 HP) güç üretiyordu. Bu yüzden Porsche 911 GT3 modelinin şanının henüz Cenevre'de görücüye çıkmadan yürümeye başlaması sürpriz değildi. Model Walter Röhrl'ün sürüşünde 20,8 kilometrelik Nürburgring pistini sekiz dakikadan kısa bir sürede tamamlayarak yolda giden spor otomobiller için yeni bir limit belirledi. İlk Porsche 911 GT3 araçlar Weissach'taki üretim hattından Mayıs 1999'da çıktı.
R34'ün gölesinde kalan Silvia S15
Diyelim ki, R34 GT-R bulunamadı, o zaman Nissan Silvia S15 modeli var alternatif olarak. Fast&Furious filminin de etkisiyle R34 GT-R daha meşhur olunca, bu Silvia S15 maalesef kardeşinin biraz gölgesinde kaldı sanki. Ülkemizde R34 GT-R göremiyoruz ancak Türkiye Drift Şampiyonası’nda Özer Mollamehmetoğlu’nun kullandığı S15 var. Berfu Tutumlu ise S14 ile pistlerin dumanını attırıyor. R34 soldan direksiyonlu olduğu için maalesef bize gelmeyecek.
1999'da çıkış yapan ve 2002'ye kadar hayatta kalan Nissan S15 modeli, Silvia'nın son nesliydi. Kaputunun altında, 247 beygir gücüne sahip SR20DET turboşarjlı 2.0 litrelik bir motor vardı. Motorda yapılan ayar-lamalar sayesinde daha fazla güç alma yeteneği ile iyi biliniyordu. Kuzey Kıbrıs’ta Enver Haskasap Silvia S15 ile 2022 Aralık ayında ikincilik elde etmişti. Ayrıca o yarışın birincisi James Deane da S15 tercih edenlerden.
Tommi Makinen ile ünlenmişti
Evo VI yıldız bir spor otomobildi ve şimdi yasal “Stateside” oldu. Yani artık Amerika’ya ithal edilebilir duruma geldi. Mitsubishi Evo VI’ya aslında biz de yabancı değiliz. O yıllarda “Tommi Makinen Edition” özel serisi ile meşhur olmuştu. (Yeni yüzyılın başında ralli parkurlarında Tommi Makinen yolların tozunu attırırken, Mika Hakkinen ise Formula 1 pistlerinde rüzgar estiriyordu. İkisinin Finlandiyalı olmasından soyadları benzerlik taşıyordu.)
Mitsubishi Evo VI, Mitsubishi'nin ralli başarısının zirvede olduğu bir zamanda geldi. Fakat normalde Evo V'den çok farklı değildi. Altıncı nesil, yeni gövde, geliştirilmiş soğutma elemanları, yükseltilmiş pistonlar ve RS modelinde turbo için bir titanyum-alüminyum türbin vardı. Evo V'nin 276 HP gücünde turboşarjlı 2.0-litre motoru tarafından destekleniyordu, Daha güçlü RS modeli sonra 330 HP ile geldi. Fakat markanın bu modelinin şim-dierde “yok” olması insanı üzüyor!
Haber tarihi: 04 / 01 / 2024