Alfa Romeo Junior ve Doblo?

Stellantis grubuna geçmesinden bu yana Alfa Romeo’nun ciddi bir atak içerisinde olduğu şüphe götürmez. Ancak Stellantis ile İtalya hükümetinin yıldızları pek barışmıyor. Menfaatler çakışınca Alfa Romeo cephesinde ilginç bir gelişme yaşandı ve yeni B-SUV segmenti temsilcisi Alfa Romeo Milano’nun ismi “Junior” olarak değiştirildi.

   Her iki tarafta ilk bakışta haklı gibi görünebilir. Ancak konunun iki taraf açısından hem kazançları hem de kayıpları var. İtalya hükümeti sırf İtalya’da üretim yapılmıyor diye “Milano” isminin kullanılmasını yasakladı. Daha doğrusu taa 2003 yılında, İtalya’ya özgü isimlerin İtalya dışında üretim yapılması halinde kullanılamaması gibi bir kanun çıkarılmış. Bu kanuna göre Milano ismi kullanılamayacağından Junior ismi tercih edildi.

Alfa Romeo yetkilileri kanunen isim değiştirmek zorunda olmadık-larını belirtseler de hükümet ile ters düşmemek adına geri adım attılar. Peki İtalya bu konuda ne kazandı. Belki de hiç! Milano ismi tüm dünyada daha da popüler olacaktı ve ülkenin tanıtımına büyük katkı sağlayacaktı. Stellantis niye Milano’yu Polonya’da üretiyor peki? Tamamen “duygusal”. Milano pardon Junior modelinin Polonya’da üretilmesi maliyeti 10.000 Euro aşağı çekiyor.

Stellantis grubu böylelikle Çinli modellerle daha rekabetçi bir fiyata sahip olabileceklerini belirtiyorlar. Olaya ticari açıdan bakacak olursa Stellantis haklı. Fiyatı yüksek olursa satılamayacak bir modeli de üretmenin pek bir manası olmasa gerek. Peki Milano modeli hiç üretilmese İtalya hükümetinin bir kazancı mı olacaktı? Elbette hayır! Yani İtalya’da üretilmeyecekse hiç üretilmesin mantığı da yanlış. Sonuçta Alfa Romeo isminin İtalya’ya bir katkısı olacaktı.

Zamanlama yanlış oldu!

Aslında bu işin zamanlaması yan-lış oldu. Tam İtalya hükümeti Çinli Chery ve BYD ile İtalya’ya yatırım yapılması konusunda görüşme yapıyordu. Yani İtalya ülkesine yatırım çekmeye çalışırken Alfa Romeo gitti Polonya’da üretim yapacağını açıkladı. Chery İspanya’daki Nissan fabrikasını devraldı, yani İtalya’ya gelmedi. İtalya hükümeti de bu iki olaya kızdı tabi. Fakat işin sonunda satmayan bir ürün üretmek mantıksız olacağın-dan Stellantis’e hak vermek lazım.

Peki aynı haklılık Türkiye için de geçerli mi? Neden mi bahsediyo-ruz? Tabi ki Fiat Doblo modelinden. Hadi Alfa Romeo Milano daha yeni bir model ve henüz üretilmedi. Ancak Doblo Türkiye’de doğan ve tüm dünyaya buradan giden bir modeldi. Bizimle özdeşleşmişti. Ama Fiat markasını da çatısı altına alan Stellantis bir anda bir karar aldı ve Doblo’nun Bursa’daki üretimini sonlandırdı. İşte burada hükümet yetkilileri belki devreye girebilirlerdi.

Doblo üretimi bizim son yıllarda en büyük rakibimiz olan Fas’a gitti. Sonuçta ne oldu? Yerli üretim Doblo gittiği gibi onun yerine aynı modeli ithal etmeye başladık. Ardından Ford Coruier modelinin de Türkiye’de üretimi sonlandırılınca her yıl cari fazla veren Türkiye otomotiv sektörü, yıllar sonra 2023'den itibaren cari açık vermeye başladı. Böylece Stellantis grubunun almış olduğu bu karar yerli üretim ve yerli satış adedimize olumsuz yansıdı.

Gitti Milano geldi Junior

Alfa Romeo Junior, Türkiye’de Mayıs ayında markanın online satış kanalı, online.alfaromeo.com.tr üzerinden ön satışa açılacak. Teslimatlar ise Eylül ayından itibaren gerçekleştirilecek. Elektrikli ve hibrit versiyonlarla birlikte Junior, farklı tercihlere sahip müşterilere hitap edecek.

Alfa Romeo yetkilileri kanunen isim değiştirmek zorunda olmadık-larını söyleseler bile yine de alternatif bir isim hazılığı içerisinde olmuşlar. Çünkü “Junior” ismini tescil ettirmek öyle 3 günde olcak bir iş değil. Tonale modelinden sonra Junior modeli çıtayı biraz daha yükseğe taşıyacaktır diye düşünüyoruz. Yani özellikle tasa-rım olarak Junior çok iyi bir çizgi yakalamış. Şimdi bu tasarımın isim karmaşası içerisinde “gümbürtüye” gitmemesi gerekiyor.

4.17 metrelik uzunluğu, 1.79 metrelik genişliği ve 1.5 metrelik yüksekliğiyle kompakt boyutlara sahip Junior, tasarım olarak takdir topluyor. Temelde Junior elektrikli ve hibrit olarak 2 değişik motor versiyonuna sahp. Junior Elettrica’da 156 HP ve 240 HP olmak üzere iki farklı seçenek olacak. Bu araçların menzilleri 410-590 km arasında değişiyor. Ibrida modelinde ise 1.2 mild-hibrit 136 HP (+21 kW) gücünde bir motor yer alacak.

Haber tarihi: 26 / 04 / 2024






Önceki: İşte yeni Renault Duster'ın özellikleri
Sonraki: İşte yeni Opel Frontera ve Grandland