2. el şişmeye başladı!

Eylül ayı sıfır otomobil satış rakamlarının açıklan-masına 1-2 gün kaldı. Edindiğimiz verilere göre 90-95 bin civarı otomobil ve hafif ticari toplam satış adedine ulaşılacak gibi duruyor. Peki neden satışlar hız kaybetmiyor? Nedeni 2. el fiyatların yüksekliği!

Sıfır satışlar neden düşmez?

Böyle giderse sıfır otomobil satışları bir müddet daha yüksek adetlerde olmaya devam edecek gibi. Çünkü 2. el otomobil fiyatları yüksek olduğu sürece insanlar mantık olarak sıfır almaya yönelecekler.

Bunu daha iyi anlatabilmek için en fazla tercih edilen ve deği-şik segmentlerden bazı otomo-billeri mercek altına aldık. İncelediğimiz otomobilin hem ikinci el piyasasındaki fiyat aralığını araştırdık hem de Türkiye Sigorta Birliği’nin açıklamış olduğu Kasko Değer Listesi’nden yararlanarak ortaya bir tablo çıkardık. Tamamen aynı versiyon olmasa bile örneğin 2015 model VW Polo 1.4 TDI Comfortline DSG modeline 900.000 TL mi vermek istersiniz, yoksa onun yerine sıfır VW Polo 1.0 TSI Life DSG modelini mi almak istersiniz? Şimdiye kadar sıfır otomobil bulunamadığından dolayı, insanlar beklemek istemediklerinden ötürü 2. el otomobil alabiliyorladı. Ancak artık işin rengi değişmeye başladı.

30 yıl önce de böyleydi!

Eğer döviz yükselmezse sıfır otomobil fiyatları eskisi gibi artmayacak. Artık bulunabilirlik de arttığına göre insanların “ne bulduysa o otomobili” almaları da gerekmeyecek. Yani sıfır otomobil almak “araç bulmak” açısından kolaylaştı. Dolayısıyla eskisi gibi sıfırından yüksek bir fiyata 2. el otomobil almak gibi bir zorunluluk yok. Önceden, sıfır bulamayan insanlar kendilerine sıra gelinceye kadar zaten aracın fiyatı yükseldiğinden 2. el otomobil alabiliyordu.

Şimdilerde buna gerek kalmadı gibi. (Benzer bir tablo 1990-1992 yıllarında da vardı.) Fakat 2. el otomobil fiyatları düşmemekte inat ediyor. Bazı insanlar “belki alan çıkar” düşüncesiyle fiyatını düşürmüyor. Bazıları ise yüksek fiyattan aldığı için fiyatı düşürmüyor. Ancak sebebi ne olursa olsun 2. el otomobil fiyatları şişmeye başladı. Sonuçta bu işin ticaretini yapanların işyerinin giderlerini karşılamaları ve “çarkı” döndürmeleri için satış yapmaları gerekli.

3 yaşında ama sıfırından pahalı!

Biraz ayrıntılara gelecek olursak: 2021 model VW Polo 1.0 TSI Life DSG’ye 1.100.000 TL isteyenler var. Sıfırı ise 1.062.000 TL. Artık şu bir gerçek ki, sıfırından daha yüksek bir fiyata eskisi gibi otomobil almak geride kaldı. Artık bayiler de liste fiyatının üzerine “elden” para isteyemeyecekler. Dolayısıyla 3 yaşındaki bir otomobilin sıfırından pahalı olması beklenemez. (Bazen insan şunu da düşünmeden edemiyor: Tablo ortadayken “hangi” insanlar gidip de bir otomobile sıfırından daha fazla para verebiliyor?) Mercedes-Benz C Serisi’nde de durum aynı. 2021 model araca sıfırı kadar fiyat isteniyor. Renault Clio HB’de  de 2021 modelin fiyatı sıfırı kadar. Türkiye’nin en çok satan otomobili Fiat Egea Sedan’ın fiyatı 2021 modelden itibaren düşmeye başlıyor. Aynen Peugeot 3008 de de 2021 yılından itibaren düşüş görüyoruz. Eğer döviz yükselmezse bu bahsettiğimiz tablo bir süre daha böyle devam eder gibi!


Haber tarihi: 02 / 10 / 2023






Önceki: Çinli BYD Türkiye’de
Sonraki: Plug-in Hibrit BMW 5 Serisi