ANALİZ

Plug-in Hybrid otomobillerle ilgili vergi düzenlemesi Resmi Gazete’de yayımlanarak yürürlüğe girdi. Motor hacmi 1.6 litre altı, CO2 emisyonu 25 g/km’den düşük, elektrikli menzili 70 km üstünde ve vergisiz fiyatı da 1.350.000 TL’nin altındaysa ÖTV oranı % 80'den % 30'a düşüyor. Bu kapsama giren sadece BYD Seal-U DMi modeli var zannediliyor ancak; Kia Sportage modeli de bu kapsama girebilir. Alfa Romeo Tonale ise 1 g/km ile saf dışı kalıyor.

Şimdi bu adım yerli sanayiye destek mi olur, yoksa otomobil almaya köstek mi olur bir düşünmek lazım! Gümrük vergisini artırarak Çinli markaları Türkiye’de üretime zorlamak ne kadar başarılı olur? Çünkü Chery ve BYD Avrupa’da üretim yapmak için çalışmalara başladılar bile. Yani en geç bir yıl sonra oradan gümrük vergisiz otomobiller gelmeye başlayacak zaten!

Fiat Doblo’nun üretimi sonlandırıldıktan sonra Türkiye’de hafif ticari araç pazarının nasıl şekillendiğine baktık. Yılın ilk 4 ayını karşılaştırdığımızda Doblo’nun Combi versiyonunda % 25, dahası, Cargo versiyonunda ise % 95 oranında düşüş olduğunu gördük. Demek ki, Doblo müşterileri diğer markalara kaymış. Ayrıca bazı müşterilerin ise yerli olmasından dolayı Fiat Fiorino modelini seçtiklerini anlıyoruz.

Temmuz 2024'ten itibaren Avrupa'da trafik kazalarında can kayıplarını ve yaralanmaları azaltmak için tüm otomobil ve ticari araçlarda zorunlu hale gelecek “Genel Güvenlik Yönetmeliği” (GSR) 7 Temmuz'dan itibaren Türkiye'de de geçerli olacak. Sıkıntı kanunda değil, sıkıntı uygulanacak olmasının “yeni” açıklanmasında!

Mart ayı satış haberini yaparken “Son çıkış mı oldu?” demiştik. Aynen öyle oldu ve 19 ay sonra Nisan’da ilk kez otomobil satışlarında gerileme yaşandı. Nisan ayında 18.236 adedi yerli, 43.212 adedi ise ithal olmak üzere toplam 61.448 adet otomobil satıldı. Geçen yılın aynı ayına göre % 20,6 oranında otomobil satışları düştü! Kredi sorunundan dolayı Mayıs ayı da düşük gelebilir!

Türkiye’de otomobil almanın ne kadar zorlaştığı ile ilgili yaptığımız bu haberde artık “Nasıl otomobil alınamayacağını!” araştırdık. Diyelim ki 400.000 TL civarı bir paranız var ve 1 milyon TL kredi ayarlayarak bir otomobil almak istiyorsunuz. Durun! Siz otomobil alamazsınız, çünkü “kardeşiniz!” Yani öğretmen olan iki kardeş bir araya gelse, evin geçimini baba üstlense bile, otomobil almanın hiç de kolay olmadığını göreceksiniz!

BMW markası premium kiralama sektöründe yıllardır faaliyet gösteriyor. Geçen yıla kadar 24 aylık ortalama kira süresi belirlerken bu sene ise süre 12 aya indirildi. Ancak bazı araçların 24 aylık kirası şu anki sıfır fiyatını yakalıyor. Yani elinizdeki para ile sıfır BMW mi almak daha mantıklı, yoksa paranızı değerlendirip kiralamak mı?

Stellantis grubuna geçmesinden bu yana Alfa Romeo’nun ciddi bir atak içerisinde olduğu şüphe götürmez. Ancak Stellantis ile İtalya hükümetinin yıldızları pek barışmıyor. Menfaatler çakışınca Alfa Romeo cephesinde ilginç bir gelişme yaşandı ve yeni B-SUV segmenti temsilcisi Alfa Romeo Milano’nun ismi “Junior” olarak değiştirildi.

Eski Opel Frontera bu yeni Frontera’yı görse ne derdi acaba? Bundan 33 yıl önce Off-Road aracı olarak yollara çıkan Frontera, 2024 yılında B-SUV ve Citroen C3 Aircross kopyası olarak karşımıza çıktı. Çıktı çıkmasına da, ne o eski görünümünden bir eser var, ne de Off-Road kabiliyetinden. Halbuki yeni Frontera, tıpkı 2024 Toyota 4Runner gibi güncellenerek tekrar yollara çıkabilirdi.

Eğer otomobili ihtiyacınız için değil de kar etmek amaçlı aldıysanız size kötü bir haberimiz var: Zarardasınız! Ocak ayındaki haberimizde bunu tablolarla ayrıntılı bir şekilde anlatmıştık. Şimdi üzerinden 3 ay geçti. Yine aynı tablodan hareketle bir araştırma daha yaptık. Bakalım ne durumdayız?

Demek ki neymiş? Fiyatı düşük kalınca prestij kaybı olmuyormuş. Bunu Tesla markası yaptığı hamleyle ispatlayacak! Mercedes-Benz ve BMW ısrarla elektrikli otomobillerini % 40 ÖTV dilimine sokmaya çalışırken ters hamle Tesla’dan geldi. İşin açıkcası piyasa biraz karışacak. Şimdi Mercedes-Benz ve BMW düşünsün!

Tesla’nın son hamlesinden sonra elektrikli otomobil piyasasında kartlar yeniden dağıtılıyor ve oyun yeniden başlıyor. Şimdi bütün firmalar bu hafta sonunu “brain storming” ile geçirecekler. Özellikle pazarlama departmanındaki çalışanların pazartesi günü toplantıya “bir” fikirle gelmeleri gerekiyor. Yoksa işleri biraz zor!

Yeni model yılına girdiğimiz şu günlerde otomobil fiyatlarında artışlar olmaya başladı. 2023 model otomobillerin maliyetleri daha düşük olduğundan ve kur arttığı için 2024 model otomobiller daha yüksek maliyetle getirildiğinden dolayı fiyatlar “mecburen” yükseliyor!

Son zamlardan sonra Türkiye’de gözler tekrar benzin fiyatlarına çevirildi. Bir zamanlar dünyada en pahalı yakıt Türkiye’de satılıyordu. Şimdilerde ise dünyada benzinin en pahalı satıldığı ülke 3.12 USD ile Hong Kong. Bu açıdan bakınca sevinmeliyiz belki de! Avrupa ülkeleri ile karşılaştırıldığında ise şu anda en ucuz benzin bizde.

2023 yılı otomobil satışları açısından rekorlarla geçti ancak; premium markaların satışları daha dikkat çekiciydi. Süper sport temsilcilerinden Lamborghini markasının 2026'ya kadar sadece Türkiye’de değil tüm dünyada satış kotaları dolmuş durumda. Bu normal fakat; tüm dünyada Bentley düşüşte iken Türkiye’de ise satışlarını en fazla artıran ultra lüks marka olmayı başardı!

Almak istediğiniz otomobil ÖTV Muafiyeti sınırını geçtiyse hemen moralinizi bozmayın. Firmaların genel merkezleri bu ay ekstra bir kampanya yaparak fiyatlarda indirime gidiyorlar. Dolayısıyla bazı otomobillerin fiyatı sınırın altına düşüyor. Düşmese bile ekstra siz de pazarlık yaparak fiyatı, 1.591.200 TL’nin altına getirtebilirsiniz!

“Geçen yılı nasıl bitirdiysek yeni yıla da öyle başladık” demiyoruz! Çünkü; çok daha hızlı başladık. Tüm markaların CEO’ları, otomotiv dernekleri başkanları ve tüm otomotiv gazetecileri dahil herkes yanılmış görünüyor. Zira hepsi pazarın küçüleceğini söylemişlerdi. Biz ise  31 Aralık 2023 tarihli haberimizde en azından seçime kadar piyasanın hayli hızlı olacağından bahsetmiştik!

Türkiye’de “çalışan” bir argüman var: “Fiyatlar artacak, bir daha bu şartlarda otomobil alamazsın!” Sürekli beklenti içerisine sokulan ve yanlış yönlendirilen insanlar da otomobil alımına yöneldiği için 2023 yılı rekorla geçti. Gelin görün ki; geçen yılın son 3 ayında otomobil alan herkes şu an için zararda gözüküyor!

Türkiye’de hafif ticari araçların sıfır satışlarında alınan ÖTV oranı % 4-15 arası. Elektrikli araçların en alt ÖTV diliminin de oranı % 10. Yani normal motorlu hafif ticari araçların zaten ÖTV’si düşük olduğu için, elektrikli hafif ticari araçların “otomobil” gibi bir fiyat avantajı yok!

Dünya’da en çok otomobilin satıldığı Çin, sadece sayısal olarak değil aynı zamanda yeni nesil elektrikli otomobiller konusunda da önderlik yapıyor dersek yanlış söylememiş oluruz. Bu yüzden takip edilmesi gereken bir pazar Çin. Çin’in satışlarını Türkiye ile kıyasladığımızda Çin’de 2 haftada satılan otomobil için ülkemizde 1 yıl gerektiği ortaya çıkıyor. Çin’in yıllık satışı ise 25 milyon civarı.

12