Yılın en kısa ayında bile rekor geldi. Bu rekorun iki nedeni var: İlki ÖTV muafiyeti limitinin yükselmesi dolayısıyla alınabilecek otomobil alternatiflerinin artması. Ayrıca fiyatların Mart-Nisan gibi yükselecek beklentisiyle bazı araçların ÖTV muafiyet sınırının üzerine geçecek olması, insanları alıma yöneltti. Diğer taraftan seçim sonrası fiyatların yükselecek düşüncesi de satışları artırdı.

Bir VW Passat Sedan’ın yerini tutmaz ama Passat serüveni devam ediyor. Şu ana kadar 30 milyon adetten fazla satan Passat, artık klasik bir aile otomobili yolunda ilerliyor. Yani bu SW hiç bir zaman Sedan’ın yerini tutamayacak ve Türkiye için sanki “yeni” bir otomobil gibi!

Yaklaşık bir yıl önce ufak bir makyajdan geçen Mercedes-Benz GLA modeli Ağustos ayında Türkiye’ye merhaba derken GLB modeli ise 2024 Şubat sonu itibariyle ülkemizde satılmaya başlandı. Yenisinin fiyatı 222.000 TL daha yüksek seviyede!

Peugeot’nun B segmenti temsilcisi 208, 2023 Temmuz ayında yenilenmişti. Yeni Peugeot 208 şimdilerde Türkiye yollarına çıkmaya hazırlanıyor. Henüz Peugeot’nun resmi Türkiye internet sitesinde fiyatı gösterilmiyor ancak; biz fiyatının 1.170.000 TL’den başladığını düşünüyoruz.

Son zamlardan sonra Türkiye’de gözler tekrar benzin fiyatlarına çevirildi. Bir zamanlar dünyada en pahalı yakıt Türkiye’de satılıyordu. Şimdilerde ise dünyada benzinin en pahalı satıldığı ülke 3.12 USD ile Hong Kong. Bu açıdan bakınca sevinmeliyiz belki de! Avrupa ülkeleri ile karşılaştırıldığında ise şu anda en ucuz benzin bizde.

Kendisini crossover olarak gören ancak; Toyota’nın sedan bir otomobil olarak tanımladığı Crown modeli, Amerika’da üretildiğinden ve ilave Gümrük Vergisi’ne tabi olduğundan zaten ülkemize getirilemiyor. Ayrıca ÖTV de yüksek olduğundan dolayı biz bu tür otomobilleri Türkiye yollarında ancak TIR üzerinde görebiliyoruz!

Rekorla kapattığımız 2023 yılından sonra hiç gaz kesmeden 2024 yılına başlamış olduk. Tabi bunda ÖTV muafiyetli alımların etkisi büyük oldu. Yılın ilk ayında 22.292 adet yerli, 41.749 adedi ise ithal olmak üzere toplam 64.041 adet otomobil satıldı. Yerli model  satış oranı % 33,8 seviyesinde gerçekleşti.

İlk kez 2018 yılında yollara merhaba diyen F39 kodlu BMW X2'nin tamamen yenilenmiş versiyonu Ekim 2023 tarihinde gün yüzüne çıkmıştı. İlk kez Japonya Otomobil Fuarı’nda sergilenen yeni X2, “daha” coupe  tasarımı ile dikkat çekerken şimdilik 1.5 L benzinli-hibrit versiyonu Türkiye’de satışa sunuldu. Elektrikli iX2 sonra gelecek!

BMW markası, elektrikli iX1'in giriş seviyesi eDrive20 versiyonunu Türkiye’de satışa sundu. Ancak (aynı Mercedes-Benz EQA’da olduğu gibi) “ucuza” satmak istemediği için aracı % 40 vergi dilimine girecek şekilde fiyatlandırdı. 150 kW’lık BMW iX1, eğer 52.000 TL daha düşük liste fiyatına sahip olsaydı, anahtar teslim 1.914.000 TL’den satışa sunulabilirdi.

2023 yılı otomobil satışları açısından rekorlarla geçti ancak; premium markaların satışları daha dikkat çekiciydi. Süper sport temsilcilerinden Lamborghini markasının 2026'ya kadar sadece Türkiye’de değil tüm dünyada satış kotaları dolmuş durumda. Bu normal fakat; tüm dünyada Bentley düşüşte iken Türkiye’de ise satışlarını en fazla artıran ultra lüks marka olmayı başardı!

Lüks premium markaların temsilcilerinden Porsche, yeni oyuncağıyla karşımıza çıktı. % 60 ÖTV ile geleceği için fiyatı güncel içten yanmalı motora sahip Macan’a göre daha uygun olacağından Taycan örneğinde gördüğümüz gibi daha yüksek satış adetlerine ulaşacaktır.

Volkswagen Golf makyajlandı ancak; dışarıdan bakıldığında değişim o kadar az ki, küçük bir operasyon da diyebilirsiniz. Motor özellikleri konusunda da fazla değişiklik yok fakat; ChatGPT gibi yenilikler sizi etkileyecekse sizin için Golf “yenilenmiş” olabilir!

Almak istediğiniz otomobil ÖTV Muafiyeti sınırını geçtiyse hemen moralinizi bozmayın. Firmaların genel merkezleri bu ay ekstra bir kampanya yaparak fiyatlarda indirime gidiyorlar. Dolayısıyla bazı otomobillerin fiyatı sınırın altına düşüyor. Düşmese bile ekstra siz de pazarlık yaparak fiyatı, 1.591.200 TL’nin altına getirtebilirsiniz!

“Geçen yılı nasıl bitirdiysek yeni yıla da öyle başladık” demiyoruz! Çünkü; çok daha hızlı başladık. Tüm markaların CEO’ları, otomotiv dernekleri başkanları ve tüm otomotiv gazetecileri dahil herkes yanılmış görünüyor. Zira hepsi pazarın küçüleceğini söylemişlerdi. Biz ise  31 Aralık 2023 tarihli haberimizde en azından seçime kadar piyasanın hayli hızlı olacağından bahsetmiştik!

20 Ocak 2023 tarihi TOGG için özle bir tarih. Çünkü bu günden itibaren artık isteyen herkes TOGG’un mobil uygulaması Trumore üzerinden sipariş verebilecek. İşte bu gün biz de T10F’den bahsedelim istedik! 2025 yılı içerisinde önce Türkiye’de, sonra ise Avrupa pazarında kullanıcılarla buluşacak olan T10F, RWD-arkadan itiş 160 kW tek motorlu ve AWD-dört çeker 320 kW çift motorlu olmak üzere iki versiyona sahip.

En son 2018 yılında getirilen Merdedes-Benz GLE Serisi, kıtalararası bir yolculuktan sonra Türkiye’ye merhaba dedi. Amerika’da üretildiğinden ilave % 50 gümrük vergisine karşın, 2.0 litre dizel motorla bir alt ÖTV vergi dilimine girdiği için fiyatı çok yükselmedi!

Türkiye’de “çalışan” bir argüman var: “Fiyatlar artacak, bir daha bu şartlarda otomobil alamazsın!” Sürekli beklenti içerisine sokulan ve yanlış yönlendirilen insanlar da otomobil alımına yöneldiği için 2023 yılı rekorla geçti. Gelin görün ki; geçen yılın son 3 ayında otomobil alan herkes şu an için zararda gözüküyor!

Eylül’de çıkan haberlere göre Kasım ayından itibaren Türkiye’ye getirilmesi planlanan Citroen C5 Aircross 1.2 Hybrid e-DCS6'nin Türkiye fiyatı yeni açıklandı. Lansmana özel 1.860.000 TL’den piyasaya çıkan C5 Aircross 1.2 Hybrid e-DCS6, özellikle şehir içinde % 30 daha düşük yakıt tüketimi ile dikkat çekiyor!

Aralık ayı otomobil satışları açıklandı ve 2023 rekorlar yılı olarak tarihe geçti. Geçen yıl 311.352 adedi yerli, 655.989 adedi ise ithal olmak üzere toplam 967.341 adet otomobil satıldı. Ticari araçlarla birlikte 1 milyon rakamı geçildi ancak; sadece otomobil satışları 1 milyona ulaşamadı. Ayrıca Temmuz’dan itibaren 2022'ye göre satışlardaki artış hızının düşmesi gözlerden kaçmadı!

Demek ki otomobil sadece Türkiye'de bir yatırım aracı değil. 1999 yılında 55.000 Dolar seviyesinden piyasaya sunulan stock bir Nissan Skyline R34 GT-R, bugünlerde 200.000 Dolar gibi bir fiyattan alıcı bulabiliyor. Çünkü bu efsane otomobil 25 yaşına girdi ve artık Amerika'ya 2. el olarak ithal edilmeye başlandı.